کیفیت پیوستن به ظهور از معبر عاشورا/میانبر نزدیک شدن به امام زمان(عج)
خبرگزاری شبستان: در روایات پیرامون شجاعت و استقامت یاران امام مهدی(عج) مطالب بسیاری مطرح شده است، مثل آنکه این یاران مانند پاره های آهن هستند یا اگر اراده کنند کوه ها را جابجا خواهند کرد و همین حلقه وصل عاشورائیان با مهدی یاوران است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی یاوری، مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به سبک زندگی و سیره امام حسین(ع) و یاران این حضرت(ع) که موجب ماندگاری واقعه عاشورا و تاریخ سازی آن شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مولفه ها و عوامل ماندگاری و تاریخ سازی واقعه عاشورا، انجام کار برای خداوند بود، به این دلیل که خداوند ماندگار است، کار برای خدا نیز ماندگار می شود که در قرآن کریم هم داریم: «إنْ تنْصروا اللّه ینْصرْکمْ و یثبّتْ أقْدامکمْ؛ اگر خدا را (پیامبر(ص) و دین و کتاب او را) یاری نمایید خدا هم شما را (در رسیدن به اهدافتان) یاری می کند و قدم های شما را استوار می دارد.»
وی اضافه کرد: راه امام حسین (ع) راهی نبود که تنها در روز عاشورا و یا مکان کربلای معلی خلاصه شود زیرا هدف ایشان خدایی بود و خداوند نیز این اقدام را جاودانه کرد، بطوری که امام حسین(ع) در گودی قتلگاه و در لحظات پایانی عمر فرمودند: «إلهى رضًى بقضائک تسلیمًا لأمْرک؛ خشنود به قضای تو و تسلیم امر و فرمانت هستم» و طبیعتا فردی که تسلیم خداوند است، راهش نیز پایدار می شود.
یاوری با اشاره به اینکه در روایت داریم امام زمان(عج) در اولین ندای خود بعد از ظهور در کنار کعبه می فرمایند: «انا بقیة الله» گفت: ایشان انتساب خود به راه خداوند را اینگونه بیان می کنند و نشان می دهند که تاسی به سیره جد شان امام حسین(ع) دارند.
امدادهای غیبی خداوند به قیام امام زمان(عج)
مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: در روایتی از امام باقر(ع) نقل شده: «لوْ قدْ خرج قائم آل محمّدٍ لنصره اللّه بالْملائکة المسوّمین والمرْدفین والمنزلین والکروبین یکون جبْرئیل امامه ومیکائیل عنْ یمینه واسْرافیل عنْ یساره والرعب مسیره أمامه وخلفه وعن یمینه وعن شماله والملائکة المقربون حذاه؛ هرگاه قائم آل محمد(ص) خروج کند بدون شک خداوند با ملائکه مسوّمین و مردفین و منزلین و کرّوبین او را یاری خواهد فرمود. جبرئیل پیش روی او، میکائیل در سمت راست او و اسرافیل در سمت چپ او قرار دارند و در دل دشمنان رعب و وحشت ایجاد می شود که توان مقابله با حضرت(عج) را ندارند.» یعنی امام مهدی(عج) حرکت خود را با نام خداوند آغاز می کند و خداوند نیز ایشان را در این مسیر به وسیله ملائکه کمک رسانی می کند و این مصداق همان «إنْ تنْصروا اللّه ینْصرْکمْ» است.
وی با بیان اینکه دین خداوند پایدار است و از ابتدای خلقت انسان مطرح شده و در زمان پیامبر خاتم(ص) به تکامل رسیده است، تصریح کرد: زمانی که حرکتی براساس این دین انجام شود، با توجه به جاودانگی و پایداری آن، با یاری خداوند همراه می شود.
این کارشناس مهدوی در ادامه گفت: امام حسین (ع) در بیان اهداف قیام خود در نامه یا وصیت نامه شان به محمد بن حنفیه می فرمایند: «أرید أنْ آمر بالْمعْروف و أنْهى عن الْمنْکر و أسیر بسیرة جدّی ؛ می خواهم امر به معروف و نهی از منکر انجام دهم و به سیره جدم رسول الله عمل کنم» یعنی ایشان بنا دارند براساس دین اسلام عمل کنند و امام مهدی(عج) نیز همین گونه عمل خواهند کرد.
یاوری اضافه کرد: وقتی از امام صادق(ع) پیرامون سیره و روش زندگی و حکومتی امام زمان(عج) سوال می شود، ایشان می فرمایند:؛ «یصْنع کما صنع رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم یهْدم ما کان قبْله کما هدم رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم أمْر الْجاهلیّة و یسْتأْنف الْإسْلام جدیداً»؛ «او کاری میکند که رسول خدا(ص) کرد، منهدم میکند، آنچه را که پیش از او پیامبر خدا(ص) منهدم ساخت و آن امر جاهلیّت است و اسلام را از سر، آغاز میکنند و اسلام را جدیداً ارائه میکند.» یعنی امام مهدی(عج) نیز به دنبال پیاده کردن دین اسلام و مجددا اسلام واقعی در جامعه هستند.
الگوسازی امام حسین(ع) برای همیشه تاریخ
مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه درگیر کردن تمام اعضای جامعه یکی دیگر از مولفه ها و رموز ماندگاری واقعه عاشوراست، افزود: امام حسین(ع) در واقعه عاشورا برای تمام اقشار جامعه الگو معرفی می کند، فرضا زنان در این واقعه کنار مردان و حتی جلوتر از مردان هستند مانند همسر زهیر که به شوهر خود نهیب می زند: فرزند رسول الله(ص) تو را فراخوانده است آن وقت در خانه نشسته ای و حرکت نمی کنی تا درخواست ایشان را اجابت کنی.
وی با اشاره به اینکه بزرگواری و عظمت شخصیت مادر و همسر وهب نیز در این واقعه و گذشتن از جان فرزند و همسر الگویی برای جامعه است، تاکید کرد: الگوهای حسینی برای تمام سنین جامعه وجود دارند و از نوجوان 13 ساله تا پیرمرد حدودا 80 ساله را شامل می شود که هرکدام به نحوی با عملکردی درخشان این تاریخ را می رسازند.
یاوری با اشاره به اینکه این درگیرکردن تمام اقشار و سنین و برنامه داشتن برای همه آنها موجب ماندگاری یک قیام و نهضت می شود، گفت: در روایات پیرامون 313 یار امام زمان(عج) هم داریم که اکثریت آنان جوانان هستند اما پیران هم در میان آنان حضور دارند و حتی مطرح شده است که 50 نفر از آنان، بانوان هستند یعنی امام زمان(عج) نیز تنها برای یک قشر و رده سنی برنامه ندارند.
مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه در روایات دیگر داریم عدالت امام زمان(عج) مانند سرما و گرما وارد منازل مردم می شود، ابراز کرد: ایشان تنها برنامه های سیاسی و اقتصادی ندارند بلکه آثار تربیتی ایشان تمام اقشار جامعه را شامل می شود و برای اداره تمام جهان برنامه خواهند داشت و این رمز ماندگاری و موفقیت این نهضت است.
وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای آغاز قیام خود، همسر، فرزندان و خواهر خود را هم همراه می کنند زیرا تمامی آنان بناست نقشی را در این راه ایفا کنند، گفت: نهضت حسینی به برکت خون سیدالشهداء(ع) و ایثارگری های یاران به تنهایی ماندگار نبود بلکه این قیام توسط حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) تکمیل و پیام آن به نسل های بعدی منتقل شد.
شجاعت و اقتدار سران، موجب ماندگاری یک جریان می شود
یاوری با اشاره به اینکه شجاعت و اقتدار سران و فرماندهان یک جریان موجب پایداری و ماندگاری آن می شود، تصریح کرد: امام حسین(ع) و یارانشان در اوج ایستادگی، مقاومت، شجاعت، پایداری در فکر، حرکت، رفتار و بیان قرار داشتند که حتی در رجز های روز عاشورا یاران و یا عرایض آنها محضر امام حسین(ع) در شب عاشورا عظمت شخصیت و شجاعت آنها مشهود است و همین موجب ماندگاری این راه می شود و بعدها اسرای کربلا این عظمت ها را نمایان می کنند.
وی افزود: در مقابل امام حسین(ع) و یاران شجاعش، در سپاه دشمن، جز پستی و ذلالت مشاهده نمی شود که حتی به یک طفل شش ماهه روی دست پدرش هم رحم نمی کنند.
مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: در روایات پیرامون شجاعت و استقامت یاران امام مهدی(عج) نیز مطالب بسیاری مطرح شده است، مثل آن که این یاران مانند پاره های آهن هستند یا اگر اراده کنند کوه ها را جابجا خواهند کرد و همین حلقه وصل عاشورائیان با مهدی یاوران است.
وی با بیان اینکه راه امام زمان(عج) ادامه راه و مسیر امام حسین(ع) است، گفت: پیوند میان حرکت حسینی و مهدوی از ابتدای تاریخ ترسیم شده است و امام زمان(عج) زمانی که کنار کعبه اعلام حضور و قیام می کنند، از جد غریب خود امام حسین(ع) یاد می کنند تا حرکت و قیام خود را ادامه راه ایشان بیان کنند و می فرمایند؛ «إنّ جدّی الْحسین قتلوه عطشاناً» و یا در دعای ندبه می خوانیم: «أیْن الطّالب بدم الْمقْتول بکرْبلاء» یعنی حرکت امام مهدی(عج) ادامه راه امام حسین(ع) و عاشوراست.
مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه امام حسین(ع) بعد از اینکه تمامی اصحاب به میدان رفتند، اولین فردی را که روانه میدان کردند و اذن ورود دادند، فرزندشان حضرت علی اکبر(ع) بود، تصریح کرد: ایشان اینگونه عدالت را نشان می دهند و ابتدا از فرزند خود به نوعی مایه می گذارند و حضرت مهدی(عج) نیز با عدالت خود جهان را تحت تاثیر قرار می دهند.
تمسک به قرآن، قیام عاشورا را ماندگار کرد
وی با اشاره به اینکه تمسک به قرآن و استدلال و استشهاد به وسیله این کتاب الهی از جمله عوامل ماندگاری عاشورای حسینی است، تاکید کرد: قرآن معجزه جاوید الهی است و هر کس با قرآن انس پیدا و براساس آن عمل کند و در حرکت خود ثابت باشد، آن حرکت نیز دوام پیدا خواهد کرد چنان که امام حسین(ع) در جای جای واقعه عاشورا، از آیات قرآن سخن می گویند و در شب عاشورا راوی نقل می کند که مانند صدای زنبور در کندوی عسل، صدای مناجات و خواندن قرآن از خیمه یاران امام(ع) به گوش می رسید.
یاوری گفت: یکی از علت های موفقیت امام زمان(عج) نیز تمسک به قرآن کریم است و غیر از آیات متعددی که ایشان از حین ولادت قرائت کرده اند و یا در لحظه اعلام ظهور در کنار خانه کعبه تلاوت می کنند، در روایات داریم که ایشان بر مسلمانان براساس آیات قرآن حکومت می کنند و یا در مسجد کوفه دستور می دهند که به مردم قرآن آموزش داده شود و مردم را به یاد گرفتن قرآن به همراه تاویل و تفسیر دعوت می کنند.
وی افزود: طبیعتا نهضتی که با قرآن همراه باشد و از قرآن پیام بگیرد و گسترش یابد، پایدار و جاوید خواهد بود.
راه نزدیک شده به نهضت حسینی و قیام مهدوی
مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال که چه درسی از مولفه ها و رموز ماندگاری و پایداری قیام عاشورا برای پیوستن به حکومت تاریخ ساز مهدوی می توان گرفت، خاطرنشان کرد: برای پیوند با نهضت عاشورا و حرکت در مسیر ظهور باید این مولفه ها را در زندگی خود پررنگ کنیم و حرکت برای خدا، خداخواهی، حرکت در مدار دین، شناخت و عمل کردن به دین را در دستور کار قرار دهیم و همچنین به فراگیر بودن برنامه ها برای رشد و تعالی، شجاعت در مسیر حق، محکم حرکت کردن، تلاش برای برقراری عدالت فردی و اجتماعی و پیوند خوردن با قرآن و اهداف قرآنی را مورد توجه قرار دهیم تا ما را کمک کند در مسیر حکومت مهدوی قرار گیریم.
وی در پایان یادآور شد: این مولفه ها به هر میزان در زندگی ما پررنگ شود، ما به امام حسین(ع) و به راه امام زمان(عج) نزدیک می شویم و همانگونه که این دو امام ماندگار هستند، ما نیز در زندگی پایدار و موفق خواهیم بود.
نظر دهید