مهندس ایمان فولادی

رییس اداره دامپزشکی شهرستان سرخه

آدرس: بلوار امام رضا (ع) جنب پارک زائر

تلفن: 33613921

  • 1395/10/14 - 12:00
  • تعداد بازدید : 110
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

وزیر آموزش و پرورش: مدیران مدارس باید رهبران آموزشی باشند

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران مدارس باید رهبران آموزشی باشند، خاطر نشان کرد: تا زمانی که مدیران مدارس در نقش کارمندان اداری وظیفه پاسخ دهی به بخشنامه ها را داشته باشند، فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس به کندی انجام می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت آموزش و پرورش، «فخرالدین دانش آشتیانی» عصر دوشنبه در دیدار با اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به گستردگی برنامه های آموزش و پرورش اظهار کرد: همواره سعی کرده ام با تشکل های فرهنگیان جلسات هم اندیشی داشته باشم و از این جهت آمادگی پذیرش هرگونه نقد یا پیشنهادی را دارم.

وی با بیان اینکه مدرسه محوری در برنامه های آموزش وپرورش شعاری نیست، تصریح کرد: تفویض اختیارات بیشتر به مدیران مدرسه و تحقق مدرسه محوری به برخی تغییرات ساختاری و نگرشی در رویکردهای مدیران نیاز است که این امر فرآیندی زمان بر است.

عضو کابینه تدبیر و امید وظیفه حوزه ستادی را سیاست گذاری توصیف کرد و افزود: اولین گام برای تحقق مدرسه محوری، واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به استان ها و به دنبال آن واگذاری اختیارات از استان ها به مناطق و مدارس است که در این راستا کمیته ای در حوزه ستادی تشکیل شده که ضرورت ارسال بخشنامه‌ها به استان ها و مناطق را مورد بررسی قرار می دهد تا از تعدد ارسال بخشنامه های غیرضروری جلوگیری کند.

دانش آشتیانی با بیان اینکه مدیران مدارس باید رهبران آموزشی باشند، خاطر نشان کرد: تا زمانی که مدیران مدارس در نقش کارمندان اداری وظیفه پاسخ دهی به بخشنامه ها را داشته باشند، فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس به کندی انجام می شود.

وی ادامه داد: اصل تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق می افتد و مدیر مدرسه در این راستا نقش ویژه ای دارد، به همین دلیل باید برای ارتقای سطح دانش و انگیزش مدیران مدارس برنامه هایی را تدارک ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمرکز در ساختار اداری، خلاقیت را از بین می برد، عنوان کرد: تمرکز زدایی یکی از برنامه های جدی آموزش و پرورش در این زمینه است که نیاز به بستر لازم برای تغییر نگرش مدیران دارد که این موضوع فرآیندی زمان بر است.

دانش آشتیانی همچنین به نقش رسانه ها در تبیین و تغییر نگرش اولیا و دانش آموزان نسبت به برنامه های آموزش و پرورش به ویژه مدرسه محوری اشاره کرد و گفت: اگر معلم، دانش آموز و اولیای دانش آموز نسبت به مدرسه تعلق خاطر داشته باشند، همین ویژگی موجب هویت مستقل خواهد شد و در این قالب فرآیند یاددهی – یادگیری با کیفیت مطلوبی صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در فرآیند گفتمان سازی برنامه های آموزش وپرورش به ویژه مدرسه محوری نزد خانواده هاو دانش آموزان باید از ظرفیت رسانه ها، تشکل های معلمی، صاحب نظران تعلیم و تربیت و معلمان اهل قلم استفاده کرد، در این صورت است که گفتمان آموزش و پرورش تبدیل به مسئله ملی می شود و می توان با کمک همه بخش های آموزش و پرورش، به ارتقای کیفیت دست یافت.

دانش آشتیانی در ادامه به محدودیت های نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اعتقادم این است که موضوعات مربوط به نیروی انسانی اعم از جذب، آموزش های ضمن خدمت و دیگر موارد باید با ایجاد ساختار مناسب و هدفمند در سازمان نظام معلمی پیگیری شود و در این زمینه تشکل های معلمی، می توانند موثر باشند.

گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان، با حضور وزیر آموزش و پرورش به بررسی موضوعات مبتلا به آموزش و پرورش پرداختند و نظرات پیشنهادی خود را ارائه دادند.
  • گروه خبری :
  • کد خبر : 222628
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید