مهندس ایمان فولادی

رییس اداره دامپزشکی شهرستان سرخه

آدرس: بلوار امام رضا (ع) جنب پارک زائر

تلفن: 33613921

  • 1396/10/05 - 12:00
  • تعداد بازدید : 138
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

چشیدن طعم توحید، پیش شرط مهدی باوری است/زمانبندی امام باقر(ع) برای تربیت نسل منتظر

خبرگزاری شبستان: مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اصفهان گفت: یکی از مهمترین عناصر معنوی در ساختن خانواده موفق مهدوی، حاکمیت روح توحید، عبادت و بندگی بر فضای فکری، اخلاقی و رفتاری اعضای خانواده است.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، در فرهنگ دینی؛ خانه و خانواده، هسته مرکزی اجتماع و مهمترین پایگاه تربیت و از مهمترین نهادهای انسان سازی به شمار می رود. نقش خانه و خانواده در صالح سازی، سالم سازی، مصلح پروری و نشر فضیلت ها، نقش انحصاری و بی بدیل است و از جمله مهمترین رسالت های دینی ما، ضمن مراقبت از خود، خودسازی و اصلاح فردی، توجه به کانون خانواده، استحکام بخشی و اصلاح گری نسبت به آن است تا از این طریق، خود و خانواده خویش را برای درک حرکت جهانی مهدوی آماده سازیم.


حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون تربیت محبان اهل بیت(ع) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است، بدین منظور، سلسله گفت وگوهایی را با حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی» داشته ایم که در ادامه نهمین شماره آن را می خوانید:


 



 حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان گفت: ایجاد زمینه برای پذیرش توحید و خدامحوری در اندیشه و رفتار، از مهمترین رسالت های انبیای الهی و از بنیادی ترین اصول اعتقادی در همه مکاتب آسمانی است، این رسالت مهم در درجه نازل تر بر عهده تمام انسان های دلسوز و طرفدار دیانت است تا با تلاش در مقوله تربیت دینی، نسبت به خود، خانواده خود و حتی نسبت به همه افراد جامعه بکوشند و اندیشه های توحیدی را توسعه بخشند و با مظاهر شرک و ضد دینی مبارزه و با جهاد تربیتی، انسان های موحد و الهی به جامعه انسانیت تقدیم کنند.


 


وی با ارائه راهکاری حاکم کردن فضای توحید بر خانه و خانواده، تصریح کرد: یکی از مهمترین عناصر معنوی در ساختن خانواده موفق دینی و ولایی و مهدوی، حاکمیت روح توحید و عبادت و بندگی بر فضای فکری، اخلاقی و رفتاری اعضای خانواده است که برای تحقق آن باید در سه عرصه مبارزه با مظاهر شرک، اندیشه سازی توحید و اطاعت پذیری توحیدی تلاش شود.


 


نیلی پور با اشاره به راهکارهای مبارزه با مظاهر شرک، تصریح کرد: قرآن کریم مهمترین رسالت انبیای الهی را در مرحله اول مبارزه با شرک و پاکسازی اذهان، قلوب و جوامع انسانی از مظاهر بت پرستی و شرک و در مرحله دوم آشناسازی بندگان با خداوند و صفات او و حرکت حول کلمه توحید معرفی می کند.


 


تخریب بناهای شرک و نفاق توسط امام زمان (عج)


مولف کتاب «خانواده مهدوی» اضافه کرد: قرآن می فرماید: «ولقد بعثنا فی کلّ أمّةٍ رسولًا أن اعبدوا اللّه واجتنبوا الطّاغوت  فمنهم من هدى اللّه ومنهم من حقّت علیه الضّلالة فسیروا فی الأرض فانظروا کیف کان عاقبة المکذّبین؛ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید! خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‌کنندگان چگونه بود!» همانگونه که حضرت ابراهیم به عنوان پدر امت، بت شکنی می کرد و با استدلال و مناظرات علمی، مردم را به سوی توحید فرا می خواند و همانگونه که پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) به عنوان پدران امت اسلامی، کعبه را از لوث وجود بت ها و بت پرستان پاک نمودند، حضرت اباصالح المهدی(عج) نیز که پیرو رسالت جمعی انبیا و عصاره آنهاست، به تخریب بناهای شرک و نفاق می پردازند.


 


وی با اشاره به اینکه در دعای ندبه می خوانیم: «أیْن هادم أبْنیة الشّرْک و النّفاق؛ کجاست آن نابودکننده بناهای شرک و نفاق»، بیان کرد: امام مهدی(عج) و یاران ایشان از عالی ترین مقامات توحیدی برخوردارند و لحظه ای شرک و شک در ذات الهی به وجود آنان راه نمی یابد.


 


نیلی پور ادامه داد: در همین راستا خانواده های مهدوی و منتظر امام زمان(عج) نیز باید تلاش کنند تا هیچ گونه نماد و نشانی از شرک و مظاهر آن و حتی شرک خفی مانند ریا در اندیشه و رفتار آنها به چشم نخورد و با شرک در سطح جامعه و حتی جهان همواره مبارزه کنند.


 


مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اصفهان با اشاره به راهبرد اندیشه سازی توحید، تصریح کرد: یکی از رسالت های مهم خانوادگی، تشکیل خانه و خانواده ای توحیدمحور و تربیت نسلی موحد و ذاکر خداست، چنانچه خداوند محل پرورش بهترین بندگان و مصادیق نور الهی را بیوت شمرده و می فرماید: «فی بیوت اذن الله انْ ترْفع و یذْکر فیها اسْمه یسبّح له فیها بالْغدوّ و الاْصال؛ (این مردان الهی) در خانه هایى قرار دارند که خداوند اذن فرموده [دیواره هاى] آن را بالا برند [تا از دستبرد شیاطین در امان باشد] و در آنها نام خدابرده شود و صبح و شام در آنها تسبیح او گویند».


 


وی با اشاره به روایاتی از ائمه اطهار (ع) پیرامون رسالت آموزش توحید به فرزندان به عنوان اولین درس زندگی، گفت: امام سجاد (ع) می فرمایند: «أنّک مسْئولٌ عمّا ولّیته منْ حسْن الْأدب و الدّلالة على ربّه عزوجل؛ و تو در تربیت او از حسن ادب و توجه به خدا، مسئولی» و ابن عباس از پیامبر(ص) نقل می کند: «افتحوا على صبیانکم أوّل کلمة لا إله إلاّ الله؛ اولین کلمه ای که به فرزندانتان می آموزید «کلمه لااله لا الله» باشد».


 


برنامه زمانبدی شده امام باقر(ع) برای تربیت اسلامی فرزندان


نیلی پور در ادامه ابراز کرد: امام باقر(ع) در روایتی جدول زمانبندی آموزشی برای فرزندان ارائه کردند و فرمودند: «وقتی فرزند(پسر) به سن سه سالگی رسید به او بیاموزند که هفت مرتبه «لا اله الا الله» بگوید، پس او را آزاد گذارند تا سنش به سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد، آنگاه به او آموزش دهند که «محمد رسول الله (ص)» گوید، سپس آزادش بگذارند و چون به سن چهار سالگی رسید، هفت بار بگوید: «صلی الله علی محمد و آله» باز رها شود تا به سن پنج سالگی برسد، در این هنگام به بگویند دست راست و چپ تو کدام است؟ اگر دست چپ و راستش را از هم تشخیص داد، صورتش را به سوی قبله برگردانده و به او گفته شود: سجده کن و همچنین آزاد گذاشته شود تا اینکه به سن شش سالگی برسد، پس اگر شش سال بر او گذشت، نماز بخواند و رکوع و سجود به او تعلیم گردد تا اینکه هفت سال او تمام گردد، در این زمان به او گفته شود، صورت و دو دستش را (به عنوان وضو) بشوید و نماز بخواند، سپس (بدون آموزش مطالب بعدی) رها شود تا اینکه نه سال او تمام شود. در این سن وضو را به او یاد دهند و در صورت سهل انگاری (و عدم تاثیر تذکر) او را تنبیه کنند و به نماز دستورش دهند و بر سستی کردن به خواندن نماز تنبیه شود، پس اگر وضو و نماز را یاد گرفت، خداوند پدر و مادر آن طفل را مورد رحمت و غفران خویش قرار خواهد داد.»


 


مولف کتاب «خانواده مهدوی» با اشاره به اطاعت پذیری توحیدی به عنوان سومین راهبرد در تربیت نسل مهدوی، گفت: پس از شکلگیری اعتقادات توحیدی، نوبت به اجرای توحید در مرحله عمل (عبادت و اطاعت خدا) می رسد، پیروی از اوامر و نواهی الهی و تنظیم زندگی بر اساس مدل دینی و قوانین الهی در حیطه فردی، روابط خانوادگی، معاملات اقتصادی، مناسبات سیاسی و به صورت کلی در هر کنش و واکنشی و هر فعل و ترک فعلی، موجبات تکمیل عقاید و به بار نشستن اندیشه های الهی و عینیت یافتن افکار و فرهنگ توحیدی را فراهم می آورد.


 


وی با اشاره به راهکارهای توحیدپذیری عملی خاطرنشان کرد: برای سهولت در پذیرش اطاعت توحیدی و در مرحله عمل، توصیه های متعددی از سوی بزرگان از قبیل: آغاز نمودن همه کارها با نام و یاد خداوند، دعا و نیایش با خدا، آراستن خانه با نام های الهی و آیه آرایی منازل، انجام عارفانه تمام اقسام عبادت از قبیل نماز و ... ، تمرین اخلاص در عبادت و خدمت به خلق، رعایت شعار «فقط خدا» در زندگی، صدقه دادن، خدمت نمودن و عفو بخشش دیگران برای خدا وارد شده است.


 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 229630
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید