روابط عمومی ها ویترین عملکرد سازمان متبوعشان هستند
روابط عمومی ها ویترین عملکرد سازمان متبوعشان هستند
امروزه با پیشرفت و توسعه ی تکنولوژی ،جهان هستی بسیار کوچک می نماید پهنه ی کره ی زمین با وجود وسایل ارتباطی دیگر نه دهکده ای جهانی ، بلکه سالن همایش بزرگی شده است که همگان از احوال و کردار یکدیگر باخبرند
دراین میان ،مهمترین نقش ارتباط دهندگی و تعامل را روابط عمومی ها ایفا می نمایند.روابط عمومی ها ی مستقر در سازمان ها ،نهادها وارگان ها منعکس کننده ی اعمال ،کارکرد و رفتار اجزای سازمان ها ی مربوطه هستند.
روابط عمومی های خوب ،نظام مند و به تعبیری صحیح تر ،علمی-اسلامی باید همانند آینه ای باشند که منعکس کننده ی درست و واقعی کارکرد ها باشند.
سالها تلاش و پیگیری دستاندرکاران روابط عمومی و جامعه ، روابط عمومی ایران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران را صاحب روز ملی کرد. 27 اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید.این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنر هشتم مرور کنیم.
روابط عمومی هنر برقراری تعامل، ارتباط تلقی می شود که در این راستا، به عنوان ویترین هر نهاد و هر سازمان محسوب می شود.با توجه به امر خطیر اطلاع رسانی و هماهنگی بین رابط و مربوط، کارشناسان و صاحبنظران حوزه نظری بر آن شدند با ایجاد واحدهایی به نام روابط عمومی نقش ارتباطی بین مردم و سازمانها را محقق سازد تا بتوانند نسبت به اصل داده ها و اطلاعات پاسخگو باشند.
در واقع تبیین مفهوم ارتباط و پاسخگویی در روابط عمومی، مثلث مدیر، کارکنان و مردم را در بر می گیرد و هرکدام از این ارتباطات نیز ویژگی های خاص خود را موجب می شود.
در واقع روابط عمومی به مثابه زبان گویای مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی تلقی می شود که سازمانها برای ترغیب؛ تشویق و جلب حمایت دیگران به آن نیازمندند.در این میان روابط عمومی در هر سازمان یکی از اساسی ترین و مهمترین واحدهای سازمانی به منظور اطلاع رسانی و پل ارتباطی قوی و سازنده ما بین کارکنان سازمان، مدیریت و محیط بیرونی آن نقش مهمی را ایفا می کند.لازم به ذکر است، روابط عمومی برای رشد و ارائه کارکرد مطلوب، نیازمند بسترسازی مناسب است.
در واقع لازم است، در این واحد متمرکز که بستری برای پاسخگویی است؛ نیروهای آموزش دیده و متخصص در این حوزه گرد هم آیند تا با شناخت روشهای گوناگون محلی برای تبادل نظر، تفاهم و ارتباطات درونی و بیرونی باشد و اگر چنین امری محقق شود، افزایش بهره وری و گسترش زمینه های توسعه اقتصادی و اجتماعی فراهم می شود.
ارتباط مستقیم و روش های سنتی اطلاع رسانی، دیگر پاسخگوی خواسته های روز افزون جوامع پیچیده امروزی نیست و لازم است که همراه با تحولاتی که در روش اداره جوامع بوجود آمده است، وسایل نوین ارتباطی نیز همپا و همسو با وسایل ارتباط جمعی به پیش رود تا بتواند با سرعت، انتقال اطلاعات و اخبار و نیز بازخورد و نحوه نگرش روابط و مربوط را از میان بردارند. لزوم وجود"روابط عمومی الکترونیک" در نهادهادر این راستا؛ لازم است که به همراه توسعه روز افزودن جامعه و دیجیتالی شدن آن؛ می طلبد که روابط عمومی ها نیز از حالت سنتی خارج شده و به سوی روابط عمومی الکترونیک به پیش رود.
روابط عمومی الکترونیک با استفاده از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی با اطلاع رسانی های سریع و به هنگام و توجه به اصل مخاطب محوری می تواند فعالیتهای خود را با سنجش برنامه های دقیق استوار کند
روابط عمومی های الکترونیک می تواند با ارائه خدمات بهینه و شفاف سازی اطلاعات، حس اعتماد و تصویر ذهنی مطلوبی در ابعاد درون و برون سازمان از خود بر جای گذارد.مهمترین نقش روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی، مدیریت و پردازش و استفاده بهینه از اطلاعات است.
در این راستا، یکی از راهکارهای مهم در اطلاع رسانی؛ دریافت اطلاعات و مدیریت آنها، پورتالها(دریچه- درگاه) هستند.به عبارتی دیگر، پورتال"درگاهی" است به دنیایی مجازی که کاربر می تواند از طریق امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را برآورده سازد.
بر حسب نوع پورتال، کاربران پورتالها نیز متفاوتند...به طور مثال پورتال ،پورتال اداره کل دامپزشکی استان سمنان، بسته به زمینه کاری و وجود واحدهای مرتبط، سازمانها و مناطق و ... می تواند رفت و آمد زیادی را به سایت منجر شود.در حال حاضر حدود 57 سال از عمر روابط عمومی در ادارات و سازمانهای ایران می گذرد و در این راستا، روابط عمومی ها دارای تغییر و تحولات بسیاری شده اند
.در گذشته روابط عمومی نقش تشریفاتی داشت و با مرور زمان از تقویمی عمل کردن مسئولین روابط عمومی و نصب بنر و ... صرف به جایگاه واقعی خود رسیده است.به گونه ای که در وهله ی اول برای داشتن یک روابط عمومی قدرتمند در سازمانها باید تا حد امکان به نیازهای این نهاد رسیدگی شود و نهایتا تقویت آگاهانه ای که روابط عمومی را رشد می دهد، موجب اعتلای سازمان می شود.
در عصر اطلاعات، روابط عمومی باید اولین واحد در دسترسی به شبکه های ارتباطی داخلی، ملی و جهانی باشند.
در مجموع روابط عمومی با تکیه بر سرمایه های اجتماعی بویژه در حوزه فعالیت خود می توانند، موجب افزایش کارآمدی سازمان شده و با تقوی احساس تعلق کارکنان به مشارکت، آنان را در تحقق برنامه های سازمان که زمینه ساز تحقق توسعه کشور است، راهنمایی نمایند که این امر باید با تجهیز روابط عمومی ها به شکل اساسی در آید تا در تمامی برنامه ها، یک روابط عمومی پویا، در خدمت سازمان قرار گیرد.یک روابط عمومی خوب باید مجرای تبادل اندیشه ها و افکار باشد.
در یک کلام اینکه مهمترین رسالت یک روابط عمومی آگاه کردن عموم مردم از تلاشها و مشکلات سازمان، جویا شدن نظرات مردم و دسته بندی کردن آنها و انتقال آن به سازمان و ترتیب اثر دادن به آنها در برنامه ریزی های آتی به منظور رشد و توسعه سازمان است
در اینجا لازم است به نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی بویژه مطبوعات در تحقق اهداف بالا اشاره داشت.
یک روابط عمومی خوب تعامل با رسانه را در اولویت امور خود قرار می دهد و به محض ارسال خبر در پورتال می تواند با ایجاد تعامل و برقراری ارتباط، با رسانه های استانی و ... نسبت به ارسال خبر خود به روزنامه ها همت گمارد و تلاشهای سازمان را در منصه دید عموم قرار دهد.
روابط عمومی با امور مختلفی درگیر است که به طور خلاصه می توان به عقلانی ساختن افکار عمومی، ارتباط با سانه های جمعی و تعامل با آنها، جلب مشارکت مردمی، حرمت گذاری به ارباب رجوع، بالا بردن شایسته سالاری در سازمان، آگاه سازی و اطلاع رسانی، پاسخگویی به ارباب جراید و اصحاب رسانه و نیز عموم مردم، برگزاری مراسم و نشستها و ... تهیه و تولید اخبار ابتکاری، که تمامی این مسائل توسط یک مدیر روابط عمومی قوی، خلاق و با فکر و درایت بالا و نیز فعال و پر شور مرتفع می شود تا از این طریق بتواند در پیشبرد اهداف سازمان نقش اساسی را ایفا کند.
27 اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی برطلایه داران وتلاشگران عرصه ارتباطات مبارکباد
باتقدیم احترام
فرامرز محمودیان
کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان
اردیبهشت 97
نظر دهید